Kennisvergaring

Photo by Harry Cunningham on Unsplash

Kennis is niet als het krijgen van een kopje thee: “hier is je kopje thee” en dan heb je kennis. Je moet er iets voor doen.

In de geest van Vygotski (zie bijv. Kozulin, 2004): je hebt bestaande kennis, maar er is iets dat je niet weet of begrijpt. Door iets te doen vergaar je die kennis en kun je die kennis ‘insluiten in je eigen kennisruimte’.

Voorbeeld verruiming van je kennisruimte

Kallenberg, Grijspaarde, & Braak (2009) onderscheiden de volgende activiteiten (cognitieve leeractiviteiten) dat een student kan ondernemen om zijn kennisruimte te vergroten:

  • Relateren
  • Structureren
  • Analyseren
  • Concretiseren
  • Toepassen
  • Memoriseren
  • Kritisch verwerken
  • Selecteren

Gepubliceerd door

Martien Schriemer

Martien Schriemer is docent bij Hogeschool Leiden: Methoden van Onderzoek, Statistiek, Big Data, Strategisch Communicatiemanagement, Crisismanagement, Onderzoeksvaardigheden, SPSS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.