Hoofdstuk 4

Leeruitkomsten

Dit hoofdstuk gaat over de samenhang tussen statistische grootheden. De begrippen die vervolgens aan bod komen zijn de richting van de relatie (symmetrisch of asymmetrisch) en of de grootheden (on)afhankelijk van elkaar zijn. Er wordt vaak door onderzoekers gestreefd naar onafhankelijke variabelen, maar door een vertekening in de onderzoeksopzet (bias) mislukt dat wel eens. De eigenschappen van de variabelen in onderzoek kunnen getransformeerd worden om makkelijker de eigenschappen ervan te onderzoeken: ranggetallen en standaardnormalisatie.

In dit hoofdstuk worden de stappen uitgelegd die elke onderzoeker moet doen met betrekking tot het stellen van de hypothese alvorens de analyses starten, dit stappenplan is gebaseerd op het toetstheorema van Fisher (1955). Om de hypothesen te toetsen (het toetsen zelf geschiedt in volgende hoofdstukken) moet de onderzoeker zich bekend maken met de begrippen tweezijdige-, linkszijdige- en rechtszijdige toetsing, verder met de fouten van de eerste en tweede soort.

De leeruitkomsten na het maken van de SPSS-opgaven zijn: werken met syntax (‘paste’ en hercoderen). Herkennen relevante output, kopiëren output naar Word.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *