Leerdoelen statistiek
Dit hoofdstuk besteedt aandacht aan het toetsen van de samenhang tussen twee grootheden (variabelen). Vanaf §5.4 is niet meer verondersteld dat de student de toets met de hand uitrekent, maar dat die berekening geschiedt met SPSS. De toets doen is belangrijk en op correcte wijze erover rapporteren is even belangrijk. Vervolgens is stilgestaan bij de kruistabel. Dan komt een belangrijk onderdeel van het onderzoek aan bod: de representativiteit van een steekproef. Vervolgens is de chikwadraattoets eerst uitgelegd aan de hand van het begrip representativiteit en daarna als associatie tussen twee nominale grootheden. De chikwadraattoets is voor kleine tabellen eenvoudig met de hand uit te rekenen met behulp van de verwachte waardes. De uitleg van andere toetsen is bewust summier gehouden, meestal is de formule en een beknopte uitleg ervan gegeven. Bij elke toets is een voorbeeld gegeven in een kadertekst van de rapportage van die toets.
Zie het overzicht (in het boek) welke toets wanneer te hanteren. De nadruk ligt op het correct gebruiken van de juiste toets afhankelijk van de schaling van de variabelen en de richting van de relatie.
Leerdoelen SPSS
Figuur 5.1 laat zien hoe deze toetsen met behulp van SPSS zijn op te roepen. Ga naar menuoptie Analyze / Descriptive Statistics / Crosstabs en klik op ‘statistics’ en selecteer de toets naar keuze. De leeruitkomsten na het maken van de SPSS-opgaven zijn: wegen van data, chikwadraattoets, phi, Cramers’ V, gamma-toets en Somers’ d.