Attitude meten

Veel onderzoek gaat over het achterhalen wat de mening is van de doelgroep over een bepaald onderwerp. Zeg maar – populair gezegd – hoe staat hij/zij erin?

Maar wat is een attitude?

Thurstone (1928) hanteert het concept attitude om het totaal aan te duiden van de neigingen en gevoelens van een persoon, vooroordelen of vooringenomenheid, vooropgezette ideeën, ideeën, angsten, bedreigingen en overtuigingen over een bepaald onderwerp.

Oké, maar hoe méét je dat?

Zoals uit de definitie van Thurstone blijkt, is de opinie of attitude niet in één getal te vatten, maar we veronderstellen dit wél, daar anders de hele meting geen zin heeft. De mening dan wel opinie van een persoon is de verbale expressie, de uiting van die attitude en een mening is alleen van belang voor zover deze geïnterpreteerd is als een uiting van attitude (Thurstone, 1928).

Voorbeeld meting attitude

In hoeverre bent u het eens met het geplande tekort op de begroting van de Rijksoverheid voor het begrotingsjaar 2025?

  • Geheel mee oneens
  • Mee oneens
  • Noch mee oneens, noch mee eens
  • Mee eens
  • Geheel mee eens
  • Geen mening, weet niet

Wát meet je eigenlijk?

Het is maar de vraag of deze meting van de attitude van de respondent omtrent het tekort op de begroting de waarheid weergeeft, er zijn immers redenen te bedenken waarbij de respondent liever niet het achterste van de tong laat zien. Een ander aspect is de handeling, de actie, is die wel in lijn met de attitude, dan wel in lijn met de opinie van de respondent? Wellicht betrof het een intentie die nooit uitgevoerd gaat worden (“Gaat u op partij X stemmen?” of “Gaat u product Y kopen?“). Verder: de meting is slechts een momentopname, een dag later kan immers de mening gewijzigd zijn.

Relatie waarheid – attitude – meting

In onderstaande figuur is de vraag over het begrotingstekort, de attitude (groen) en de daaruit verkregen data zijn de meetwaarden (rood); enerzijds de gemeten mening, of anderzijds de gemeten actie. Let wel: dit zijn twee verschillende zaken.

In welke mate daarmee de waarheid gemeten is, is dus een slechts een afgeleide, een interpretatie.

Bron

Thurstone, L.L. (1928). Attitudes Can Be Measured. American Journal of Sociology, 33(4), 529–554.

Gepubliceerd door

Martien Schriemer

Martien Schriemer is docent bij Hogeschool InHolland, daarvoor Hogeschool Leiden. Vakken: Methoden van Onderzoek, Statistiek, Big Data, Strategisch Communicatiemanagement, Crisismanagement, Onderzoeksvaardigheden, SPSS.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.